Patrik Ouředník - Europeana

Patrik Ouřednik: Europeana (ta Europeana, množina věcí evropské provinience) - Stručné dějiny dvacátého věku. Paseka, 2006. 104 stran.

Kniha stojí na pomezí beletrie a esejistiky, je to provokativní, heterogenní pokus jak propojit prvky moderny a postmoderny. Důležitou roli zde hraje kladení otázek. Čtenář je spoluautorem a odpovědi jsou na něm. Důležitá funkce spojky a (kolik vydá jeden kilometr mrtvol na hnojivo a ….). Vždy nějaké vyprávění, hodnocení, jakoby vyprávění z druhé ruky, třetí ruky. Společenská dogmata (A lidé říkali… A psychologové říkali… A filozofové říkali..) Jakoby to bylo vyprávěno jedním dechem. Snaha napsat překotné dějiny. Zrušeny všechny čárky (ve francouzštině).

Jak ztvárnit prožitek světa bez Boha ve fiktivních epizodách, dokumentární prvky, historická data, úvahy, parafráze. Tendence k subjektivistickému vnímání času a dějin, fragmentaci a rekompozici časového dění podle ahistorických kritérii, konotací a asociací (modernismus). Diskontinuita, elipsa, destrukce klasických narativních složek (neznámý vypravěč, bez postav), odosobnění autorského subjektu (až druhá pol. století). Snaha zachytit atmosféru doby na co nejomezenějším prostoru a mimo realistické žánry typu historický román nebo klasicky pojaté paměti. Snaha postihnout překotnost dvacátého století a redukovat hisotircké a společenské události. Soud o lidstvu, vzdor ironickému odstupu. Morbidní přepočítávání pradlých vojáků na kilometry. Cykličnost motivů.

Téma: scientismus, komunismus (koncentrační tábory opakovaně zmíněny), nacismus, emancipace žen, technické vynálezy (co lidé měli lokomotivy a parníky a továrny a neuměli už žít v harmonii a svět byl plný násilí a bídy; zamrazení těl do budoucna; internet zamezí totalitním režimům), proměny společenského diskursu (univerzální jazyky, hipies, války - i ve Vietnamu). Letadla - první letadlo přeletělo průliv, přeletělo Alpy, bylo užito ve válce, vymysleli, kam dát kulomet, kam dát bomby a Američané vymysleli atomovou bombu, kterou shodili na Hirošimu - práce s asociacemi. Hrůzy války, popravy a vedle toho vynález podprsenky, kolikrát za den kde myjí auto - všechno je na stejné úrovni. Vysoké a nízké, důležité a nedůležité se relativizuje. Přispívá k infantilizaci tématu, jako by nám dějiny 20. století vykládal školák před tabulí, odříkávající bezmyšlenkovitě naučený text. Vždy je použit nějaký pojem (př. Genocida, Zlatý věk…), který je následně vysvětlen. Hrůzy války strohé, reálné, reality předčí i tu nejmorbidnější fikci (čísla). Reálné a fiktivní je z hlediska autora zcela lhostejné.

Chybí kapitoly, pouze odstavce a navíc nelineární řazení událostí (není ani tematické řazení). Leitmotivy se vracejí opakovaně (dopis z války). Evokace staré knihy, na okraji stránek marginálie, jejichž zdánlivá funkce je snazší orientace v textu. Zde však jejich použití slouží k zvýraznění ironie nebo absurdity popisovaného děje.

Kniha zvítězila ve vánoční anketě Lidových novin o nejzajímavější knihu roku 2001 a byla nominována na cenu Magnesia Litera 2001 za beletrii. 2006: Nominace: Evropská cena za literaturu, EU. Divadelní zpracování v Brněnské Redutě.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Šikmý kostel (Karin Lednická)

Antivirový šátek nanoSPACE - vyzkoušeno

10 důvodů, proč číst fantasy Dvůr trnů a růží