Stephen King: Srovnáno se zemí (Nejlepší nebo nejhorší bachmanovka?)

Jedna z nejlepších nebo nejhorších bachmanovek?

„Vždyť život je zřejmě jen přípravou na peklo.“


Pro Barta George Dawese je konec roku 1974 plný ztrát. Před pár lety přišel o syna, tomu nemohl zabránit, ale když se dozví, že plánované prodloužení dálnice srovná se zemí nejen prádelnu, ve které strávil posledních několik let, ale i jeho dům, rozhodne se bránit. Ve chvíli, kdy ho opustí manželka, začne Bart spřádat ďábelský plán a tak si hned v první kapitole v Harveyho obchodě se zbraněmi koupí bouchačku. Vlastně hned dvě.

Sledujeme, jak se hlavnímu hrdinovi hroutí život pod rukama a vlastně si za to může sám. Je to perfektní studie muže, který během dvou měsíců zcela změní svoji osobnost. Sledujeme mysl a chování psychopata a schizofrenika (Bart rozmlouvá s hlasem uvnitř své hlavy, kterému říká Fred). Nebo je to jen muž, který bojuje s větrnými mlýny a pomyšlení na nesmyslnost vlastního snažení ho ničí? King nechává rozhodnutí na čtenáři.
„Georgi, je v tom něco víc než ta dálnice, něco víc než to stěhování. Já vím, co s tebou je.
Drž hubu, Frede, varuju tě.
Jenže Fred hubu nedržel, a to bylo zlé.“


Bachmanovy knihy sice postrádají nadpřirozeno a děs, ale každý fanoušek Stephena Kinga v nich rozpozná schopnost mistra věrohodně zachytit kouzlo doby, v tomto případě přelom let 74 a 75 v Americe, kterou otřásá první energetická krize. A ačkoli je to thriller, dovede vás rozesmát.
„Tenkrát jste to nechával otevřený, co? Říkal jste si, že byste tu silnici mohl upálit, rozstřílet samopalem nebo uškrtit nebo –“

A teď trochu o Bachmanovi.

King s oblibou říká, že Bachman je jeho temnější já. Vydával pod pseudonymem prý proto, aby zjistil, jestli se jeho knihy budou prodávat i když neponesou slavné jméno. Dočetla jsem se, že románu Zhubni se i přes zdařilou propagaci vydalo napoprvé 26 000 výtisků, ale jakmile se provalila pravda, stoupl náklad na 280 000 výtisků. Takže asi tak.
Pod pseudonymem Richard Bachman vydal během šesti let King romány Rage (spojován se střelbou ve školách a proto byl záměrně stažen z prodeje a u nás nevydán), Dlouhý pochod, Srovnáno se zemí, Běh o život, Strážci zákona (dvojromán, který znovu vychází za pár dní spolu s Beznadějí) a Zhubni.

Hodnocení: 90 %

Srovnáno se zemí není kniha plná duchů, ale není o nic méně děsivá, protože tady je strašákem rakovina. Zhruba rok před napsáním románu byl Stephen King svědkem, jak mu nemoc vzala matku a ze stránek cítíte jeho bolest a především marnost. Hlavní hrdina truchlí po synovi, zatímco jeho manželka dokáže jít dál, on se utápí v alkoholu a sobě samém.
„Trápí mě jediná věc, a to je pocit, který čas od času mívám, pocit, že jsem postavou z knížky nějakého špatného spisovatele, který už se rozhodl, jak to všechno dopadne a proč. [...] Zabil mi syna, protože mu napsal mozkový nádor. Hned v první kapitole. Případná sebevražda bude až před epilogem. Je to blbá knížka.“

Byly tam pasáže, které jsem si opravdu užívala. Například Bartův halucinogenní trip během Silvestra (Kingu, že by vlastní zkušenosti?) nebo tu záležitost se stopující tulačkou. Závěr byl jak vystřižený z akčního filmu a na jedničku, ačkoli čtenář už od začátku předpokládal, že to tak dopadne. I pár vedlejších postav se mi dostalo pod kůži, protože byly tak uvěřitelné a lidské, že byste je klidně zítra mohli potkat… vedle silnice.

Na druhou stranu má Srovnáno se zemí pomalejší tempo, než jsme u Kinga zvyklí a námět by možná mnohem víc obstál jako povídka. A je bohužel v měkké vazbě.
Ale je tu jedno velké ALE. Původní hodnocení (85 %) jsem po sepsání recenze ještě zvedla, protože ta kniha se mi rozležela v hlavě (spolu se sklenkou vína, žádná whisky a 7 Up). Už jsem ji jednou v pubertě, ale pamatovala jsem si jen kostru příběhu. Teď mám navíc pár let a děti a celý příběh na mě působí úplně jinak. Věřím, že tentokrát mi z paměti nezmizí.

Doporučuji knihu všem, kteří mají raději pomalu plynoucí příběh nebo těm, co krále milují. Pokud s Kingem začínáte, přečtěte si raději Osvícení (můj favorit) nebo Zelenou míli (pokud nemáte rádi strašidla). 5 tipů na knihy pro ty, kteří s Kingem začínají, najdete tady.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta, u kterého pořídíte pod vánoční stromeček nejen Srovnáno se zemí, ale i další knihy beletristické, napínavé, ezoterické nebo třeba historické.

Stephen King: Srovnáno se zemí. Beta – Dobrovský, Praha, 2019. 320 stran.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Šikmý kostel (Karin Lednická)

Antivirový šátek nanoSPACE - vyzkoušeno

10 důvodů, proč číst fantasy Dvůr trnů a růží