Lucie Ortega: Od všeho trochu (E-book zdarma ke stažení)

„Vy zkrátka chcete mít stále všechno pod
kontrolou. Neumíte jen tak žít s vědomím, že jisté věci jsou
řízeny, řekněme, z jiných úrovní. Osud je z toho tak znechucen, že uvažuje o výpovědi. Chudák Smrt, vymýšlí co může, aby zůstaly nějaké nevyléčitelné choroby, a z vašich genetických výzkumů má zlé sny. A Amor si už kolikrát ani neškrtne. Tuhle jsem ho přistihl, jak zabodává ty svoje šípy do prsaté figurky se slaměnými vlasy…“


Pětice povídek tvoří sbírku v duchu magického realismu
Od všeho trochu, která vyšla poprvé v roce 2015. Nemusíte se ale bát, není to až takový magický realismus, jaký píše třeba Michal Ajvaz a vám z toho jde doslova hlava kolem. V textech je znatelně cítit autorčina záliba v mytologii a náboženství, díky níž mají povídky hlubší rozměr.

A teď už k jednotlivým povídkám.
Knihu otvírají Nezbytná opatření pro udržení optimálního vývoje lidstva, ze kterých je úryvek výše. Tahle povídka je především humorná a trochu sarkastická. Začíná vtipným popisem víceméně inteligentní recepční konfrontované neohlášeným návštěvníkem jménem Čas. Záhy je pan Čas zaveden za vedoucím tajného projektu (nečekaně jde o pokus sestrojit stroj času). A pak to začne být zajímavé.

Stopař odkazuje k egyptské mytologii - muž se probouzí v jakémsi sklepě, kde mu dělá společnost žena v bílých šatech, která ho potírá mastmi a dlouhán, který jej cvičí v boji. Připravují ho na jakýsi úkol, který je pro něj zatím tajemstvím. Problém nastává, když si probuzený Nalim začíná vybavovat střípky z minulosti a vzepře se své paní.

Et omnia vanitas je příběhem učedníka Tibora, který plní těžkou zkoušku - musí ukrást jakýsi artefakt a přinést jej mistrovi, zatímco jej pronásledují temné mocnosti.

Tehdy v Barceloně opět tematizuje možnost cestovat časem, tentokrát ale z perspektivy časového inženýra, který si myslí, že má celou věc pevně v rukou a zároveň občas bojuje s myšlenkou, že ten nekončící proud nás nakonec pohltí… Je celkem jasné, že za zahrávání si s časem, zaplatí vysokou cenu.

Poslední povídka Andělská křídla je stejně jako ta první plná humoru. Vypráví o strážném andělovi, který má dohlížet na věčně nespokojeného muže ve středním věku. „Někteří lidé jsou nejspokojenější, když mohou být nespokojení.“

Lucie Ortega je současná česká umělkyně, která nejen píše, ale i kreslí. E-knihy jí vydává nakladatelství Martina Koláčka - E–knihy jedou. Právě má rozepsanou pentalogii Správci světů, která se žánrově pohybuje mezi new adult fantasy a psychologickým románem. Zatím vyšly tři díly (1. Strážci Pečeti, 2. Chrám Oka osudu, 3. Maraveův klíč), které jsou kvůli elektronickému formátu rozděleny na části/knihy. Příběh vypráví o světě paralelním tomu našemu, ve kterém má každý z nás svého dvojníka, se kterým sdílí duši. Víc o pentalogii na webových stránkách Lucie Ortegy.


Hodnocení: 85 %

Na povídkách se mi líbila nápaditost, neotřelé pointy, různorodost i mytologické a magické postavy čelící nástrahám dnešní doby. Jak se píše v anotaci - byl tam trochu horor, trochu humor, mystika i zamyšlení. Jazykové dovednosti a kreace autorky jsou obdivuhodné, ale místy zbytečně zdržují a vyrušují čtenáře. Já, odkojená Kingem, jsem zvyklá na to, že mi to servíruje jednoduše a syrově. Na první povídku si vzpomenu nejspíš kdykoli, kdy uvidím za recepčním pultem nějaké blond zdánlivě inteligentní stvoření.

E-book doporučuji všem, kteří si rádi ukrátí čas třeba při jízdě vlakem Praha–Brno jako já.
Za možnost si knihu přečíst děkuji přímo autorce, která mě na facebooku oslovila. A vy si Od všeho trochu můžete taky přečíst a stáhnout zdarma.

Komentáře

  1. Já mám s povídkami strašný problém. Netuším proč, ale mám k nim trochu averzi :-D. I u Kinga mi to vadilo. Asi mám prostě radši jeden ucelený a pořádný příběh. Povídky vnímám povětšinou jako ty slabší, ale někdy mě naopak mile překvapí. Jelikož už mám čtečku, tak si je možná stáhnu, až na to budu mít náladu. Ve vlaku se čte nejlíp :-).

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Díky za komentář. Sleduj mě i na instagramu, ať ti neunikne žádná novinka.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Šikmý kostel (Karin Lednická)

Antivirový šátek nanoSPACE - vyzkoušeno

10 důvodů, proč číst fantasy Dvůr trnů a růží