Guláš od Briana Kimberlinga


„Je to cosi jako čili vynalezené zoufalými maďarskými kovboji…“

Brian Kimberling: Guláš.
Pavel Dobrovský - BETA, Praha, 2019.


Do Prahy přijíždí v druhé polovině devadesátých let mladý Američan Elliot, prchající před nudou v Indianě a doufající, že změní svět lektorováním angličtiny. Jeho žáci jsou úředníci ve středním věku, které na lekcích baví především to, že se učí v hospodě u piva. Elliotovy pokusy o to, aby studenty zaujal, většinou končí probíráním sprostých slov nebo osobních záležitostí, a tak se z jeho žáků stávají jeho přátelé.

„Dalším krokem bylo stát se násoskou. Mí souputníci, které jsem znal, se snažili stylizovat do rolí spisovatelů, ale jejich hlavní ambicí bylo nezůstávat pozadu a vyrovnat se Hemingwayovi v konzumaci alkoholu. Napadlo mě, že bych do sebe mohl lít absint v literární kavárně, protože jsem nevěděl, kam jinam mám jít, co mám dělat a s kým se mám bavit.“

Pohled cizince na život v Čechách během devadesátek je zajímavý (já jsem v té době byla dítko a měla jsem úplně jiné starosti), autor vypráví s humorem a jistou dávkou nostalgie. On ten život v konečně svobodné zemi nebyl procházka růžovým sadem ani pro cizince, ani pro Čechy. Průvodcem po Praze mu byl i místní umělec, který Eliotovi nejdřív ukradl boty, aby je použil do své koláže, a pak se mu představil jako Cimarron. Jejich společná dobrodružství vás zaručeně pobaví.

Hodnocení: 75 %
Čekala jsem guláš - že to bude čtení plné ostrovtipu a strefování se do české mentality. Čekala jsem, že si na nás Američan smlsne kvůli nadměrné lásce k pivu a že mu budeme připadat trochu Švejkovští. Čekala jsem, že to bude legrace ve stylu knih Domnika Landsmana. Ale mnohem víc prostoru věnoval autor tomu, že jako učitel si vydělal sotva na pivo a jeho anglická přítelkyně má do princezny daleko.
Bohužel dialogy byly místy dost kostrbaté a chybělo mi nějaké gradování děje, takže z literárního hlediska mírné zklamání. Začátek vás zaručeně pobaví, ale ke konci už se to zbytečně táhne.

Knihu bych doporučila spíš cizincům, kteří objevují ať už naše kotliny nebo matičku stověžatou. Nebo těm, kteří si rádi zavzpomínají na zlatou éru devadesátek.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta. Na jejich webu knihu zakoupíte.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Šikmý kostel (Karin Lednická)

Antivirový šátek nanoSPACE - vyzkoušeno

10 důvodů, proč číst fantasy Dvůr trnů a růží