Stephen King: Beznaděj (Jak mě King „rozbil“.)

Stephen King: Beznaděj.
Pavel Dobrovský – BETA, Praha, 2020. 2. vydání.


„Máte právo mlčet,“ pokračoval velký policista hlasem robota. „Jestli se rozhodnete mluvit, pak všechno, co řeknete, může být použito proti vám. Máte právo na advokáta. Zabiju vás. Jestli si advokáta nemůžete dovolit, zajistíme vám ho. Rozumíte svým právům, jak jsem vám je vysvětlil?“

Na nejopuštěnější trase v Americe na úseku silnice číslo 50 právě Petra a Mary Jacksonovy zastavil obrovský policista. V jejich autě našel při běžné prohlídce neběžné množství marihuany a na místě je zatkl. Následně je dopravil do cely v podivně tichém městečku jménem Beznaděj.
Na nejopuštěnější trase v Americe na úseku silnice číslo 50 ten samý policista zachránil rodinku Carverových před velkým mizerou skrývajícím se v poušti a odvezl je do tichého městečka jménem Beznaděj. A ten samý policista na tom stejném místě zastavil i držitele státní ceny za literaturu. Pak mu zlomil nos a zkopal ho do kulata. A odvezl si ho k ostatním na policejní stanici v Beznaději. Kde je měl v plánu použít. Všechny.

„Páni. Kolik policistů máte v takovém malém městečku, pane?“
„No, byli tu ještě dva,“ řekl policista a úsměv v hlase byl patrnější, „ale zabil jsem je.“
Otočil hlavu a pohlédl na ně skrz pletivo; přece jenom se usmíval. Usmíval se od ucha k uchu. Zuby měl tak velké, že vypadaly spíš jako nástroje než kosti. Řady zubů mu vedly hluboko do úst. Nad nimi a pod nimi byly snad celé akry růžových dásní.
„Teď jsem jediná ruka zákona západně od Pecos.“


Postavy jsou stejné jako ve Strážcích zákona, ale máte možnost je mnohem lépe poznat. Pak sledujete, jak se snaží dostat z šíleného městečka plného mrtvol, kojotů, supů a z dosahu totálně děsivého policajta, který mluví hatlamatilkou (jazykem mrtvých) se zvířaty a střílí do všeho, co se hne. Policistovo tělo totiž obydlel jakýsi Tek.

Beznaděj je především o střetu dvou bohů: prastarého božstva, které si říká Tek a vylezlo ze starého dolu. Proti němu stojí křesťanský Bůh a promlouvá k malému chlapci, Davidovi. Oba jsou krutí a hrají si svoji hru bez ohledu na to, co to bude stát. King podrobuje víru drsné kritice: tady stojí proti sobě temná a světlá strana, ale ani na světlé straně nenajdete jen lásku. I tam teče krev.


Hodnocení: 100 %

Beznaděj jsem četla už podruhé a má v sobě několik velmi silných míst, které jsem si i po letech pamatovala. Atmosféra je tísnivá, napětí se dalo krájet a popisy jsou tak detailní, že za okny slyšíte kutálející se chomáče laskavce ačkoli je leden.
Pravděpodobně budu muset přehodnotit svůj výběr top Kingovek a přidat mezi deset nejlepších právě Beznaděj. Takže pokud s Kingem začínáte, klidně sáhněte právě po Beznaději.

King i tentokrát stvořil silné charaktery, které si vás získají (už teď mi chybí Cynthia, kterou můžete znát z knihy Rose Madder, správňák Steve a Johnny, jehož vnitřní souboje mě fascinovaly). Obrovský policista byl ohromující. A jako vždycky začíná vyprávění pořádnou akcí. Znáte ten pocit, když dočtete dobrou knihu a nemůžete pak pár hodin mluvit, myslet, dýchat? Druhou polovinu knihy jsem zhltla/prožila za dva dny a když jsem pozdě večer dočetla poslední stránku, byla jsem doslova rozbitá. King mě ještě pořád umí převálcovat.

Spousta čtenářů strhává body za pánbíčkaření, inu jsme národ ateistů, ale v Beznaději mi to nepřišlo násilné jako třeba ve Svědectví nebo v Mlze (tam jsem měla chuť té uřvané mrše zakroutit krkem). Spíš mi tam ke konci malinko vadily monology v jazyce mrtvých (na konci není žádnej slovníček, asi abychom doma nezkoušeli cvičit pavouky).
„V Beznaději že není Bůh? Uvidíme.“

Mám pro vás i jednu teď už humornou historku, jak to se mnou při čtení zacloumalo. Četla jsem si večer před spaním skoro dvě hodiny, manžel už spal, když jsem zhasínala. Usínala jsem a mladší dcera se v pokojíčku rozkřičela ze spaní. Pochovala jsem ji, uložila do postýlky a šla si lehnout. A v tom zavrzaly dveře od skříně. Šramot v pokoji. Kroky. Vzbudila jsem manžela a hrdinně jsem si ustlala na jeho straně postele - dál ode dveří a od skříně. 😌

Za recenzní výtisk patří tisíceré díky nakladatelství Beta, kde zakoupíte Beznaděj a další Kingovky za hezké peníze.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Šikmý kostel (Karin Lednická)

Antivirový šátek nanoSPACE - vyzkoušeno

10 důvodů, proč číst fantasy Dvůr trnů a růží