Královna květin, paní jara (Leandra Sold)

Pomozte vydat neobyčejnou young adult knihu s příměsí slovanské mytologie.

Koupíte zde: https://1url.cz/kzk9P

„Ohlédnu se zpátky do zahrady a zaváhám opravdu je na malou chvíli, než se protáhnu mezi keři a začnu se po zdi škrábat nahoru. V místě, kde je zeď nižší, se hodně drolí. Moje nízké lakované polobotky budou samá omítka a cihlová suť, až se dostanu nahoru, ale já prostě musím
vědět, co je za ní. Když se konečně prsty zachytím za nejvyšší cihlu a přitáhnu se na vrchol, světlušky se rozletí na všechny strany a já zatajím dech. Pode mnou je město.
Tedy ne doslova, nejbližší osvětlenou budovu vidím tak tři sta možná pět set metrů od zdi, ale je tam. Žádná zamořená oblast, žádná radiace, žijí tady lidé. Bez rozmýšlení seskočím
dolů a rozběhnu se za nimi.“

Vítejte ve Spojené Evropské federaci, která vznikla po třetí světové válce. Část Země je stále neobyvatelná kvůli radiaci, část obývá chudina ve slumech, která se odmítla podřídit novým pravidlům a část je vyhrazena pro dělníky a Elitu. Elita, nejmocnější z tříd si užívá luxusu, večírků a mocenských her. 

Hlavní hrdinka Star vyrůstá v dětském domově a jako všechny děti byla hned po narození odebrána rodičům. Je velmi inteligentní a díky tomu se dostane spolu se čtyřmi dalšími dívkami na gymnázium a čeká jí další selekce. Čekají jí jen tři možnosti: půjde k nové rodině a bude z ní dělnická síla, nebo bude od rodičů docházet do učení a nebo se dostane mezi Elitu a stane se z ní manželka někoho slavného. Po té poslední možnosti touží ze všeho nejmíň, protože už ve čtrnácti letech dobře ví, že by to bylo jako ve vězení. A zlatá klícka už je pro ni připravená.

Vyprávění v ich formě poskytlo autorce příležitost, jak některé skutečnosti odkrývat postupně a vzhledem k tomu, že dívku vychovávali na internátě, nemá o určitých věcech (jako třeba o tom, co se děje s dětmi, které se narodí nemocné) zprvu tušení.

Star poprvé potkáváme jako čtyřletou holčičku a sledujeme její přerod v mladou ženu se vším, co k tomu patří. Ano, občas mě docela vytáčela, ale byla prostě puberťák a přesně takoví jsou. A nejoblíbenější postava? Jednoznačně její osobní strážce Nikolaj.

Ačkoli to může podle jména vypadat, že autorka pochází z ciziny, je to Češka. Není v oboru nováčkem, Královna květin je její pátá kniha (po fantasy sérii Bílý jasmín). V literární soutěži CooBoo hledá talent se dostala mezi posledních 20 finalistů. 

A teď už k samotnému hodnocení: 95 %.

Na autorku jsem náhodou narazila na instagramu, kde mě zaujalo nejen to, že věří na víly, ale že o nich i píše. Zalíbila se mi i obálka a datum zahájení předprodeje jsem si poznačila do kalendáře. Nakonec jsem dostala nabídku, co se neodmítá - najít v rukopisu nesrovnalosti a tudíž si ho i přečíst jako jedna z prvních. Za to děkuji. 

Mám ráda slovanskou mytologii a tudíž jsem byla moc zvědavá, jak moc jí bude příběh protkán. Nakonec se ukázalo, že mám ve znalostech docela mezery a kniha mě příjemně překvapila. Star v sobě ukrývala duši bohyně jara (tady vám až tak nespoileruju), která se po dovršení dospělosti hlavní hrdinky probudila a s ní i její schopnosti.
„Mám pocit, že květiny kolem jsou najednou větší a natahují svoje dlouhé 
stonky směrem ke mně, jako by mě chtěly vtáhnout k sobě do té změti zeleně a trnů. Jejich barvy jsou náhle sytější, stonky jsou zelenější a mě v hrudi začíná pálit dobře známá bolest.“
Podaří se jí naleznout ztracené sestry a nastolit na Zemi rovnováhu?

Královna květin je postapo young adult a najdete v ní zřetelnou inspiraci těmi nejlepšími knihami žánru. Hlavní hrdinka je něco mezi statečnou bojovnicí, která neváhá zasáhnout kdykoli vidí bezpráví a zároveň se, alespoň zpočátku, chová jako namyšlená princezna. A miluje knihy. A já miluju čtení o knihomolech, obzvlášť těch, kteří čtou zakázané svazky.
Mimochodem některé zvraty mi doslova vyrazily dech, což se mi zas tak často nestává.

Obálka je ve fázi výběru, a proto se vás ptám: světlá nebo temná? 



Knihu i se zajímavými odměnami zakoupíte zde. A o jaké odměny jde? Třeba o věnování, poděkování nebo setkání s autorkou u kávy. Dokonce se můžete stát i jednou z postav! Takže neváhejte a zapojte se.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Šikmý kostel (Karin Lednická)

Antivirový šátek nanoSPACE - vyzkoušeno

10 důvodů, proč číst fantasy Dvůr trnů a růží